Maurice Ravel: Bolero – glazba koja pokreće
M

Bolero je orkestralno djelo koje je skladao Maurice Ravel. Iako je primarno napisano kao balet, djelo, koje je praizvedeno 1928., danas je Ravelovo najpoznatije djelo.

Prije Bolera, Ravel je već skladao balete, suite za balete i kraća plesna djela. Osim interesa za skladanje djela za pozornicu, Ravel se zanimao i za skladanje restiliziranih plesova.

Bolero predstavlja Ravelovu preokupaciju restiliziranjem plesa. Ovo je također jedno od posljednjih djela koje je skladao prije nego što ga je bolest prisilila na preranu mirovinu. Nakon Boléra skladao je još samo 3 skladbe.

 

Nastanak Bolera

Bolero je izrastao iz neuspješnog projekta orkestriranja klavirskih djela španjolskog skladatelja Isaaca Albeniza Iberia kako bi se stvorio balet Fandango za plesačicu Idu Rubinstein. Albenizova djela nisu bila dostupna jer je drugi skladatelj već osigurao prava da ih orkestrira. Budući da je Ravel planirao samo orkestrirati, doista nije bilo vremena da sklada nešto novo. Tijekom ljetnog odmora u St.-Jean-de-Luzu, Ravel je došao na genijalno jednostavnu ideju Bolera. Stvorio je jednu temu, uvedenu flautom preko jednostavnog ritmičkog obrasca, i ponavljao ju iznova i iznova. U različitim i briljantnim instrumentalnim kombinacijama, postupno povećavajući dinamičku razinu od pianissima do fortissima tijekom 15-minutnog razdoblja djela.

S drastično smanjenim zadatkom skladanja, Ravel je dovršio djelo na vrijeme za premijeru u studenom 1928. u pariškoj Operi, s Idom Rubinstein u glavnoj ulozi. Španjolska nije bila jedino nadahnuće. Ravel je rekao svom učeniku i biografu Roland-Manuelu da je nemilosrdni ritam inspiriran tvornicom (njegova oca). Stavljajući partituru u kontekst drugih industrijskih baleta tog razdoblja, uključujući Prokofjevljev Čelični korak (koji je Ravel imao viđen u Parizu 1927.) i takva sovjetska djela kao što su Šostakovičev Zasun i Mosolovljev Čelik. Zapravo, Ravel je bio nezadovoljan onim što je opisao kao “pitoresknu” Rubinsteinovu produkciju, u kojoj je prikazana kako pleše na stolu u baru. Izrazio je svoje nezadovoljstvo svom bratu Edouardu, koji je 1941. godine nadgledao tvornički nadahnutu produkciju u Opéri.

Izvor: frendica.online
Photo: wikipedija

Podrži Frendica.online svojom donacijom

Podrži Frendica.online svojom donacijom